fredag 9 mars 2012

Gästblogg om genus


Jag har fått äran att gästblogga hos Johanna, här nedanför är mitt inlägg :) Kände att jag ville ha det i min egen blogg också ;)


"Kul att få gästblogga här hos Johanna, vi har läst varandras bloggar i ett par år nu skulle jag tro. Vi skulle ha setts i somras, men det blev inte av tyvärr. Men en annan gång förhoppningsvis!

Lite om mig kanske kan vara på sin plats nu. Jag heter alltså Malin, är 25 år och är i sluttampen på lärarutbildningen, med musik som inriktning. Är egentligen klar med det, har skrivit C-uppsats och allt, men nu läser jag till en termin som ger mig behörighet till förskola också.

Säkert mycket på grund av min utbildning är jag inne i ett genus-tänk just nu, C-uppsatsen handlade om det och vi diskuterade det senast idag på ett seminarium i matematik. Så nu är jag nyfiken, vad tycker ni om Hen? Som nåt slags odefinierat kön istället för, eller som komplement till han eller hon. Jag känner mig lite kritisk till det måste jag säga, det känns lite överdrivet, men det kanske kan vara bra? Och man kanske vänjer sig? Seminarieledaren berättade idag om omställningen från Ni till Du och han tyckte att det kändes jättekonstigt först, men vande sig ganska snabbt. Tror ni att det kan vara samma sak med Hen?

Och det här med att motverka traditionella könsroller som det uttrycks i läroplanen, just ordet motverka får mig att bli lite avig, haha. Vad händer med de killar som faktiskt vill leka med bilar eller de tjejer som faktiskt älskar rosa prinsessor? Nu generaliserar jag massor såklart, men jag tycker ändå att den möjligheten också måste finnas. För mig är det en självklarhet att möjligheten att välja det som tilltalar en ska finnas, oavsett om det innebär att man upprätthåller traditionella könsroller eller utmanar dem. Men att motverka låter för mig som att man ska vända på steken helt och tjejerna ska bli mer som killar och killarna mer som tjejer... Vad tycker ni? Man kan verkligen snurra in sig i det här länge och väl, så jag känner att det kan vara läge att sluta snart :)

Min kontenta är väl helt enkelt att jag tycker att det är jätteviktigt att vara medveten om att det finns en problematik kring det här, men jag tycker samtidigt att det kan finnas en fara i att läsa in för mycket i det, det kan liksom slå över och få motsatt effekt. Typ som idag att vi hade läst en artikel om tjejproblem och killproblem (men va? Rättstavningen godkände tjejproblem, men inte killproblem, vad är det för skit?) i matte. Om killar är "sämre" än tjejer på något eller tvärtom, och att man därför förväntar sig att de inte ska prestera lika bra, smittar det ju såklart av sig på dem och risken finns att man på så sätt upprätthåller något kanske just för att man inte skulle göra det... Haha, nu svamlar jag, men ni kanske hänger med? Jag tycker ändå att vi kan få vara olika. Det är väl ändå individen, personen som är viktigast och inte könet? Och viktigt att komma ihåg är ju att det finns jättestora skillnader även inom kön! Det är ju knappast så att alla tjejer är likadana...

/Malin"

10 kommentarer:

  1. Ja, det snöa hos oss med igår, men det försvann lika snabbt som det kom. Hoppas inte på mer nu, men det känns inte som det blir det. Och kommer det försvinner det nog lika snabbt igen :)

    Riktigt bra inlägg du skrev btw :)

    SvaraRadera
  2. Oj ja så mkt snöa det inte hos mig. Det börja någon gång på natten och hade stort sätt slutat vid 9-10 igår.... kort tid :)

    Haha ja hade varit jobbigt om det varit ett inlägg jag inte gillat...*ler* Typ om du skrivit jag var dum ellet nått... :P

    SvaraRadera
  3. Haha, jag tror knappt jag hade valt och publisera ett inlägg om hur dum jag är, haha.... :P

    SvaraRadera
  4. jag tycker att det är bra att tjejer och killar kan bära vilka färgade kläder som helst och att dom kan leka med vad som helst tex. en kille ska kunna ha lila eller rosa kläder om han vill och en tjeje kan gå runt i blåa och gröna kläder...killar kan leka med dockor och prinssess barbies och tjejer ska kunna leka med bilar eller riddare!! men att kalla ett barn för HEN är fan fördjävligt enligt mig, hur förvirrad blir inte barnet då?? Man kan säga Han eller Hon men att låta dom leka och leva ut till vad som helst....kram

    SvaraRadera
  5. ja men precis! tack så mycket! jasså vad är BC för något? har inte hunnit testa det passet ännu!
    än så länge är det Easyline och Body Pump som jag är helt fast vid! kram

    SvaraRadera
  6. intressant inlägg!
    kul man kan gästblogga ibland :)

    SvaraRadera
  7. Åh, den ständiga genusfrågan. Alltså, det där med HEN tycker jag bara är otroligt töntigt! För mig känns det då som att det är fel att vara hOn eller hAn, ibland ska det vara så himla jämställt och könlöst att det blir larvigt. Jag som jobbar i förskolan tänker mycket på genus och försöker verkligen att behandla både pojkar och flickor lika, men flickor måste få vara tjejiga om de vill de och likaså pojkar. Det beröms när pojkar leker i dockis och flickor leker med bilar,men alla måste få göra allt utan att det läggs värderingar i det av vuxna. Här i veckan när mina vft-kids skulle måla backdropen till rockbandet så tog jag med flit fram färger som de inte brukar använda som orange, lila, ljusgrön. Barnen fick komma in och måla ett och ett för att det blev för rörigt annars i med att det är ett stort lakan vi målar på, 3 tjejer bad direkt om rosa färg. Jag erbjöd andra färger men det dög inte. Jag vill ha ROSA!!!! Sen kom 2 pojkar och krävde blått. Självklart tog jag fram de färger de ville ha, för jag tycker inte att det blir mer genusneutralt för att jag som pedagog nekar flickorna rosa och pojkarna blått. Oj, nu blev kommentaren en novell men jag stör mig så mycket när genustänket gå över styr. Bra inlägg, konstigt att inte fler faktiskt kommenterat om innehållet! puss

    SvaraRadera
  8. Nässprayen hjälper faktiskt, den gör att svullnaden går ner så att hjärnan får plats i huvudet. Haha =) Hittade lite hostdämpande i skafferiet också så det tog jag igår så jag har fått sova inatt. visst är det störigt när folk inte läser inläggen men kommenterar ändå. Visst om man som vi har en koversation så blir det ju till slut att det inte längre handlar om inlägget, men ändå. Värst är de som skickar "rösta på mig i min blogg" och skiter fullständigt i vad man har skrivit om. Ps. nu får du gärna försöka ta bort den där koden man ska skriva in för att kommentera. "bevisa att du inte är en robot-grejen". puss

    SvaraRadera
  9. Jag kommenterade direkt på Johannas blogg också, men tänkte att jag skulle kommentera på Din blogg också. Till en början så gillade jag inte Genus vidare mycket, som ämne, det kändes lite påkrystat att dra in det här och var (när jag har läst på högskola tidigare) och det var först i höstas, när jag började läsa Socialantropologi på universitetet som det kändes att det var ett viktigt ämne. Jag kan också tycka att genusfrågan däremot ibland blir sneddriven och lite extrem.

    Såhär skrev jag till dig på Johannas blogg:

    "Malin, jättebra skrivet! Jag håller verkligen med det, att det känns lite för mycket. Jag bloggade också om Hen för ett tag sedan, det är ändå rätt intressant, samtidigt som jag känner att det inte är orden man borde ändra utan samhället, vuxnas syn."

    Här bloggade jag om Hen: http://rhulth.wordpress.com/2012/01/22/kivi-monsterhund/

    Hoppas att du har en underbar lördag!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Tycker det är urlöjligt med Hen! Tjejer är Hon och killar Han, sen spelar det ingen roll hur de är det eller inte...

    SvaraRadera