onsdag 8 februari 2012

%

Gaah! Jag hatar procent, har alltid varit så dålig på det, rör alltid till det. Nyss skulle jag i en matteuppgift förklara hur man räknar ut moms, kul. Börjar väl fatta lite bättre, men jag tycker fortfarande att det känns väldigt osäkert, det känns liksom som att jag mest chansar när det är flera led som ska tas med i beräkningen :P Igår satt jag, Minda och Rebecka med en uppgift i typ 20 min och vi fick ändå inte till den! Jag hoppas på att det är fel i facit, haha, för man ska väl ändå inte behöva ta tusen omvägar för att komma fram till ett vettigt svar?

Här är uppgiften ifall någon vill försöka:
"Max säljer jordgubbar för 15 kr per låda. Istvan säljer jordgubbar av samma kvalitet i lådor som rymmer 50% mer och tar 20 kr per låda. Vem är billigast, om man jämför priserna i volym per krona? Ange hur mycket billigare den ene är jämfört med den andre, räknat i procent."

Jag är för övrigt ganska ledig idag, så jag kanske fortsätter med garderobsrensningen när jag har räknat klart. Borde ju åtminstone ta tag i högen med utrensade kläder som ligger på golvet. Den som ska sorteras i slänga/skänka/sälja ;)

2 kommentarer:

  1. Vad var det för procentuppgift? Ni verkar ha lite svårare tal att räkna ut än vad vi hade,men procent tyckte jag inte var så krångligt. puss

    SvaraRadera
  2. Haha jag började räkna på procenttalet du skrev men körde fast helt och hållet! Max: 15kr = 100%, 22.5kr = 150%
    Istvan: 35kr = 150 %, 23kr = 100%

    Om lådorna innehöll lika mycket så skulle Istvans lådor kosta 8kr med per låda. men sen då? haha 8kr delat med vadå för att få fram procenten. äsch, jag som trodde att jag hade löst det! hur gjorde ni?

    SvaraRadera